Bruisend van de energie op de Pro Bono communicatiedag: het verhaal van Brigitte
Dat je met één dag vrijwillig inzetten van je expertise zo’n grote bijdrage kan leveren aan een maatschappelijke organisatie, had ze op voorhand niet gedacht. Brigitte Rooijakkers, marketeer van de Bibliotheek Eindhoven, is bijna elke editie van de Pro Bono communicatiedag van Samen voor Eindhoven aanwezig en gaat er bruisend van de energie weer weg.
De wereld van vrijwillige inzet is Brigitte niet vreemd. Vanaf haar twaalfde presenteerde ze jarenlang radioprogramma’s bij de lokale verplegingsomroep in Eindhoven, na haar studententijd kwam ze bij Stadsradio Helmond, ze deed vele edities met NLdoet mee en was actief voor De Brabantsedag. Dat ze ook haar eigen expertise – communicatie en marketing – kon inzetten om anderen blij te maken, was nieuw voor haar. Via haar netwerk hoorde ze over de Pro Bono communicatiedag: één dag in het jaar waarop specialisten op het gebied van communicatie en marketing vrijwillig hun skills inzetten voor een maatschappelijke organisatie.
Een leuke uitdaging
Al vier edities heeft ze meegedaan. En niet alleen Brigitte: tientallen professionals zijn jaarlijks van de partij. “Een mix van specialisten – denk aan strategen, ontwerpers, online marketeers en tekstschrijvers – worden ingedeeld in teams en aan een organisatie gekoppeld. Twee personen per team zijn de volunteer leaders en die doen de voorbereiding, zoals de wensen van de organisatie goed in kaart brengen. Op de dag zelf ontmoeten we elkaar. Een leuke uitdaging, want je kent elkaar niet, maar moet wel samen tot zaken komen. Gelukkig gaat dat altijd heel goed.”
In het dagelijkse leven is Brigitte te vinden in de bibliotheek van Eindhoven, waar ze als marketeer werkt. “Ik werk bij de bieb zelf achter de schermen. Als ik een paar verdiepingen lager de liftdeur open doe, dan zie ik gewoon de doelgroep waar ik voor werk, dat vind ik heel prettig. Dat is ook zo leuk aan de Pro Bono Communicatie dag: het is dichtbij huis, want de organisaties komen uit regio Eindhoven.” Voor De Liefdesdokter, Stichting Severinus en kledingruilatelier #Awesome heeft Brigitte zich de eerste drie keer ingezet.
Expertise inzetten voor een organisatie die het goed kan gebruiken
Op de communicatiedag starten de teams in de ochtend met een kennismaking met de maatschappelijke organisatie. “We kunnen dan al onze vragen kwijt en gaan erna aan de slag.” Aan het eind van de middag wordt het werk gepresenteerd en opgeleverd. “Het is de bedoeling dat er dan echt iets concreets ligt: een strategisch plan waar de organisatie zo mee aan de slag kan, of een website die helemaal op orde is, of flyers en posters die alleen nog gedrukt hoeven te worden bijvoorbeeld.” De gedachte van op één dag zoiets concreets te doen bevalt Brigitte. “Het is echt heel leuk om mijn expertise in te zetten voor een organisatie die de capaciteit niet heeft.”
Doing good makes you happy
In de laatste editie was ze gekoppeld aan Samen voor Eindhoven zelf. “We zijn die dag bezig geweest met de vraag hoe er meer bedrijven aangetrokken konden worden. Extra leuk is ook dat ik samen met Natasja van Eijsden, met wie ik eerder volunteer leader was, nu naast de vrijwillige inzet ook voor Samen voor Eindhoven werk voor een aantal uur in de week. Mijn netwerk groeit er echt van. En dat op een energierijke, zonnige dag waarin je alles wat je makkelijk uit je ‘rugzak’ haalt samen met andere specialisten omzet in iets concreets. Uit mijn dagelijkse werk haal ik veel voldoening, maar op zo’n dag doe je het voor een wereld die je minder goed kent. Je ziet dat het niet overal altijd even makkelijk is en de bevlogenheid van mensen die zich voor stichtingen inzetten is ook zo mooi. Dat ik door zo’n dag kan bijdragen aan het behoud van zo’n stichting vind ik echt tof, het is ook eigenlijk een kleine moeite. Doing good makes you happy is het motto van Samen voor Eindhoven en zo ervaar ik dat zelf ook weer elke keer dat ik meedoe.”