Pro Bono Communicatie Lab 4 oktober 2019

Stefanie Kollen van LICHT

Wát een enorme energie heeft het Pro Bono Lab ook dit jaar opgeleverd: een combinatie van bezield werken van ruim 60 (interim) professionals die samen iets terug geven aan de maatschappij. In een pressure cooker setting van één dag hebben zij communicatievraagstukken voor stichtingen in de Brainport regio uitgewerkt. Mede door de beproefde Pro Bono Lab methodiek was er een gevoel van focus en houvast en kwamen alle volunteers snel uit de startblokken. De opbrengst van de dag was – naast opgeloste vraagstukken – ‘ voor iedereen inspiratie en energie!” #doinggoodmakesyouhappy

Bekijk hier de prachtige documentaire over deze dag van Meike Jentjes, studente Journalistiek

Doing good makes so many people happy

Ooit bedacht dat jij met jouw marketing & communicatie kennis en vaardigheden in één dag een blijvende impact kunt maken op een non-profitorganisatie in de Brainportregio? En dat je daarmee niet alleen de maatschappelijke stichting maar ook het werkgeluk voor jezelf en binnen jouw bedrijf/afdeling een boost kunt geven?

Pro bono betekent één werkdag jouw professionele skills inzetten voor een communicatievraagstuk van een maatschappelijke organisatie. Pro bono is een belangrijk instrument voor sociale innovatie omdat het maatschappelijke organisaties en stichtingen essentiële vaardigheden biedt die ze vaak missen.

Join the movement

Dit jaar werd Pro Bono Communicatie Lab op vrijdag 4 oktober 2019 georganiseerd, ‘op de slimste vierkante kilometer in Europa’ ofwel High Tech Campus Eindhoven.

Pro Bono Communicatie Lab is samen met Licht georganiseerd (= de schakel tussen zelfstandige marketing- en communicatieprofessionals),  Online marketing bureau Happy Idiots , gemeente Eindhoven en High Tech Campus Eindhoven.

Wat is momenteel de communicatie uitdaging voor goede doelen?

Beter zichtbaar én vindbaar

‘Hoe vergroten wij onze zichtbaarheid en aantrekkingskracht?’ en ‘hoe profileren we ons online?’. Hoewel het gemakkelijker is geworden om doelgroepen te bereiken, is het moeilijker geworden om gehoord en begrepen te worden. Daarom zetten goede doelen online campagnes en tools in om vrijwilligers te mobiliseren, maar ook om de juiste boodschap over te brengen naar (financiële) partners en stakeholders.

Maar hoe doen ze dat?

Deze trend verandert de manier waarop organisaties in de non-profitsector communiceren. De snelle groei van online communicatie vereist nieuwe kennis & vaardigheden. En daar hebben de marcomprofessionals de stichtingen in een dag enorm bij geholpen. Aan het eind van de dag heeft ieder team de aanpak gepresenteerd:

  • Speelpark de Splinter werd getrakteerd om een geweldige antirookcampagne, geheel op maat gemaakt voor het speelpark.
  • Stichting Gijsje Eigenwijsje ging naar huis met een effectieve online strategie voor het werven van nog veel  meer donateurs voor een onbetaalbaar en waardevol weekje weg voor gezinnen met een ernstig ziek kind.
  • Voor Stichting Eindhoven News werd de propositie en  de positionering voor de internationale bedrijven tegen het licht gehouden en kregen zij handvatten aangereikt om hun toegevoegde waarde nog beter over het voetlicht te krijgen.
  • De voedselbank werd getrakteerd op een creatieve wervingscampagne.
  • En de Huiskamer was ontzettend blij met een complete nieuwe look en feel voor hun website met een impactvolle corporate story.

Alle deelnemers en stichtingen waren zwaar onder de indruk van het resultaat. Dank jullie wel allemaal voor jullie bijdrage, energie, kennis en skills. Samen hebben jullie Brainport een beetje mooier gemaakt!

Wil jij als marcomprofessional of als stichting volgend jaar ook meedoen? Meld je dan nu aan op info@samenvooreindhoven.nl