Lets’ connect & activate!

‘Een succesfactor voor bedrijven zijn de haakjes met het bedrijf. Verbonden met de strategie en doelstellingen. Ook met doelen van teams. Vertaal dat door. Maak passie los in de medewerkers’.

Marije Rhebergen, Sustainability Manager DLL‘Ga er als maatschappelijke organisatie er niet van uit dat je een podium krijgt, je moet het podium nemen’.

Hans Brouwhuis, NXP semiconductors

 

Video: Studio040

Onze partners zetten steeds meer vrijwilligers in beweging voor een hechtere samenleving 

Samen voor Eindhoven activeert ruim 1.600 vrijwilligers in 2017

Onder het mom van ‘zet je één dag in voor de Eindhovense samenleving’ werken medewerkers van onze partners NXP, ASML, Coöperatie DELA, DLL, Holland Casino Eindhoven, Philips, Philips Lighting, Rabobank Eindhoven-Veldhoven en Viggo en vele maatschappelijke organisaties samen. Stichting Samen voor Eindhoven verbindt goede doelen en bedrijven. Dankzij de groei van 45% in 2017, is de ambitie nu nóg meer kwetsbare mensen in en rondom Eindhoven helpen. 

Changemakers Community

Steeds meer medewerkers uit het bedrijfsleven zetten hun kennis, talent en hart in voor een ander. Het aantal vrijwilligers van bedrijven die Samen voor Eindhoven aan elkaar verbindt, nam van 1.100 naar ruim 1.600 toe. Over hoe de bedrijven hun medewerkers activeren om zich, onder werktijd, als vrijwilliger een dag in te zetten, spraken op 1 maart onze commerciële en maatschappelijke partners tijdens onze Partnerlunch in het Conferentie Center op de High Tech Campus. Marije Rhebergen, Sustainability Manager bij DLL: ‘dé tip om je medewerkers vrijwilligerswerk te laten doen heb ik niet, maar wat bij DLL zeker werkt is het vrijwilligerswerk aan te laten sluiten bij de bedrijfscultuur’. Maar liefst 50% van de medewerkers van DLL in Eindhoven is actief als vrijwilliger. DLL is vanaf de start van Samen voor Eindhoven een betrokken founder. ‘De diversiteit van vrijwilligerswerk is ook een succesfactor. De een heeft passie voor ouderen, een ander juist voor kinderen of vluchtelingen. Dan maakt een activiteit indruk en vertelt die ervaring zich rond wat weer nieuwe vrijwilligers oplevert. Samen voor Eindhoven heeft een groot netwerk en een groot aanbod. Zo ontstaat er een hechtere samenleving’. 

Onder het genot van een smakelijke lunch, gingen de partners met elkaar in gesprek over waardevolle tips en ideeën om medewerkers in beweging te krijgen zich in te zetten voor de samenleving. Hieronder hebben we alle aanbevelingen op een rijtje gezet.

De partnerlunch werd mede mogelijk gemaakt door onze nieuwe partner HighTechCampusEindhoven en Eurest. Ook nieuwsgierig naar wat we samen met onze partners bereikt hebben in 2017? Kijk hier voor het jaarverslag.

10 Gouden tips om medewerkers in beweging te krijgen voor nog meer Social Impact

 

1.    Medewerkers vrijwilligerswerk is context- en organisatie gebonden. Er bestaat geen blueprint.

  • Sluit aan bij de cultuur van de organisatie.

2.    Een Medewerkers Vrijwilligers Programma (EVP) is situationeel, doorlopend en dynamisch; is nooit klaar en verandert in tijd.

  • Jonge vrijwilligers (millenials) hebben andere behoeften, tijd en divers. Het gaat hen bijvoorbeeld ook over ontmoeting en contact.
  • Speel in op subculturen binnen bedrijven én in de regio
  • Zoek naar verschillende mogelijkheden (niet alleen standaard 1 dag)
  • Creëer een grote diversiteit in aanbod. Niet ieder jaar hetzelfde!
  • Zet team- (bedrijfs-)uitjes maatschappelijk in

3.    Focus op zingeving (WHY) en impact

  • Stimuleer wederkerigheid

4.    Verbind het programma met bedrijfsdoelen; combineer de drivers (mens, maatschappij en bedrijf)

  • Raak het hart bijv. Glow – Philips Lighting  (‘licht’ & ‘ouderen’)
  • Stuur Young Professionals samen op pad met bijv. Leger des Heils voor ‘reality’ check
  •  Zet (pré-)pensionarissen in voor vrijwilligerswerk (overgang werk/pensioen)
  • Koppel een vrijwilligersactiviteit aan on-boarding programma (HR)

5.    Steun vanuit leadership is belangrijk

  • HR: Medewerkers ontwikkeling via vrijwilligerswerk
  • Vreemde ogen dwingen; nodig een CSR-manager van een succesvol  bedrijf uit voor een presentatie aan het topmanagement
  • Enthousiaste (high)management kartrekkers

6.    Betrek change agents en early movers om silent supporters te activeren

  • CSR Champions (erkenning, waardering, lunch met CEO, PSV-kaartjes etc)
  • Mond-tot-mond reclame door ambassadeurs, zij maken een groep enthousiast
  • Join the changemakers community, zet een beweging in gang

7.    Wanna be part of a winning team…. Deel en vier ‘successen’

  • Deel verhalen en ervaringen online en intern.
  • Organiseer een speeddate tussen een maatschappelijke organisatie en het bedrijf
  • Organiseer een interne vrijwilligersmarkt, zodat mensen zelf kunnen kiezen uit de verschillende projecten

8.    Ga er als maatschappelijke organisatie er niet van uit dat je een podium krijgt, je moet het podium nemen

  • Storytelling door maatschappelijke organisaties is key om verbinding te maken met het bedrijfsleven. Wees concreet in wat nodig is.
  • Onderhoud actief je netwerk
  • Share the story! Verschijn regelmatig in lokale weekblad

9.    Persoonlijke benadering werkt het beste

  • Nodig collega’s persoonlijk uit om mee te doen

10.   Energie, passie en fun

  • Benader vanuit eigen passie mensen
  • Sluit aan bij interesses en expertises van medewerkers

Download hier de 10 gouden activatietips.Samen voor Eindhoven maakt deel uit van global network Points of Light. Onze collega uit Amerika, Jessica, was bij ons in Eindhoven op bezoek. Ze geeft in deze video ook tips om medewerkers te activeren voor het doen van vrijwilligerswerk. Via Chicago Cares bijvoorbeeld, doen per jaar maar liefst 10.000 corporate vrijwilligers iets voor een goed doel in deze miljoenenstad.