PRO BONO LAB COMMUNICATIE 2017

“Het team van communicatieprofessionals verwoordt precies wat De Liefdesdokter doet”

Inge van der Vorst (De Liefdesdokter)

Fotografie: DidieDat communicatie onmisbaar is voor maatschappelijke organisaties, bleek (weer) tijdens de succesvolle 5e editie van het Pro Bono Lab Communicatie 2017 event bij Seats2meet Eindhoven Strijp-S.

Onder het mom van ‘één dag voor Eindhoven’ hielpen 35 gedreven communicatieprofessionals van o.a. LICHT Marketing & communicatieprofessionals, YER en CC-03, vrijdag 24 november 2017,  vijf maatschappelijke organisaties: Ervaring die Staat, Stichting Ik wil!, Liefdesdokter, Mytylschool en Weekendschool, met concrete marketing & communicatievraagstukken. En dat kosteloos, ofwel Pro Bono.

Pro Bono Volunteer Leaders
Dankzij de grondige voorbereiding van de volunteer leaders startten de teams het Pro bono Lab met een verdieping van de diagnose, de analyse en het plan van aanpak. Na de lunch werd er, afhankelijk van ieders specialisatie en talent, hard gewerkt aan het uitwerken van communicatie middelen. De resultaten van deze dag, van kernboodschap tot webteksten, filmscripts, contentplan per kerndoelgroep, herpositionering en profilering tot een nieuwe interne communicatiestructuur,  werden gedeeld tijdens een inspirerende plenaire afsluiting. De meeste communicatieprofessionals konden er in één dag geen genoeg van krijgen en hebben hun kennis en expertise aangeboden om nog onderdelen uit te werken na deze Pro bono dag. Dit leverde een enorme professionele communicatieboots op voor de stichtingen. Hou ze in de gaten, want we gaan nog veel van ze horen! (waardering Pro Bono Lab 8,6)
Workshop Middag 
De workshops worden met veel enthousiasme gegeven door ervaren communicatieprofessionals aan ruim 30 medewerkers van de maatschappelijke organisaties en stichtingen. Zij zijn met concrete handvatten en tools naar huis gegaan om zelf aan de slag te gaan.
1. Mediatraining; wat zijn de do’s en don’ts rondom media? (waardering: 10)
2. Social media Content training; tijdens deze interactieve training leren de deelnemers hoe je verschillende soorten berichten optimaal kunt inzetten om jouw Social Media campagne tot een succes te maken. (waardering: 8.8)
3. Schrijftraining;  als stichting of goed doel willen de medewerkers de plannen en ervaringen goed op papier krijgen. Tijdens deze werkshop leren ze schrijven om hoofd en hart te veroveren;. (waardering: 8,5)
4. Jump Movement!; in deze Jump zetten de deelnemers een flinke stap vooruit door je eigen talenten nog meer in te zetten voor de groei van jouw organisatie en van jezelf. (waardering: 8,8)

Nathalie van Hooijdonk (Volunteer Leader  voor Stichting Ik Wil!) via Facebook:

 

“De energie is voelbaar op ‘t moment dat je binnen loopt. Het geroezemoes, de lach, de omhelzingen, de hartelijkheid. Dat zijn de extraatjes op zo’n dag als vandaag. Het zijn maar 8 uur, oké, en dat beetje erbij, maar geloof mij, dat doe je graag. Acht uur per jaar van je werkend leven sta je pro bono, vanuit je hart, gratis, gratuit, voor noppes, af aan stichtingen die het geld niet hebben om bepaalde expertise in huis te halen. Maar die wel de pijn voelen van groei, die wel vraagstukken hebben die hen nu belemmeren om te door te gaan, die ons als professional even heel hard nodig hebben.

Zo’n pro bono dag, jaarlijks georganiseerd door Samen voor Eindhoven voelt steeds weer meer dan goed. De verbinding, de resultaatgerichtheid en de energie die daarbij los komt. Maar ik voelde ook iets anders vandaag.. Een gevoel van ‘We zijn nog niet klaar, we helpen nog even verder’ .. want resultaat willen we als professionals toch wel zien.

Dat was mijn dag. Die ik fijn beleefde met Marieke Verhoeven, Simone Hein, Didie Schackman, Marjan van Wijngaarden en Ingrid. Dank meiden dat we dit samen mochten doen. En jullie daar, van die bijzondere Stichting IK WIL, Eindhoven … jullie zijn nog niet van ons af….!!”

Benieuwd naar de ervaringen van de stichtingen en professionals? Bekijk de filmpjes hieronder.
Lees ook zeker de blog van Mascha Geerst.
Fotografie, met dank aan de vrijwillige inzet van Beeldbaas & Didie