5 Tips die helpen om goeddoen, goed te doen
We zijn partners van elkaar; jouw bedrijf/werkgever en wij: Samen voor Eindhoven. Samen gaan we voor een hechter Brainport en maken we onze regio nog mooier. De kloof dichten en bijdragen aan de global goals van de VN, zoveel dromen zijn er te verwezenlijken. Aan de slag dus!
Jij en je collega’s mogen met hoofd, hart en handen – onder werktijd – ‘iets goeds doen’. Dat kan in een dag(deel), online of langer door je als coach in ze zetten voor een concreet vraagstuk van een stichting.
In de praktijk blijkt dat veel werknemers zich wel willen inzetten als bedrijfsvrijwilliger, maar het ook echt gaan doen is een tweede. Het geheim van een succesvol vrijwilligersprogramma zit hem niet in het winnen van de harten van collega’s, maar in het in beweging krijgen van de benen.
Hoe activeer je medewerkers voor (een dag) vrijwilligerwerk doen (onder werktijd)? Wat is nu beste manier om mensen in actie te krijgen? Bij het werven van ‘corporate volunteers’ is het belangrijk om mensen letterlijk op weg te helpen. Hieronder lees je 5 activatietips:
Tip 1️⃣
Iedereen wil goed doen, maar de bereidheid is vaak nog nét wat groter als je collega’s een link voelen met de missie, kernwaarden of global goals van je organisatie. Als vrijwilligerswerk aansluit bij waar je als bedrijf voor staat, kom je nu eenmaal eerder in actie. Een goed voorbeeld daarvan is Philips; vrijwilligerswerk wordt vaak gekoppeld aan het thema ‘good health and well being’, wat aansluit bij de missie om de levens van mensen te verbeteren. Zo bezochten bijvoorbeeld Hans de Jong (president Philips Nederland) en bewoners van Archipel Landrijt het Philips Museum waarbij het om vitamine A van aandacht gaat.
Tip
Er is keuze genoeg, dus belangrijk dat een (online) vrijwilligersactiviteit aansluit op interesse en passie van medewerkers. Ga op zoek met collega’s naar wat past; kookt je collega graag? Dan wil hij/zij vast koken met vluchtelingen of ouderen. En je collega’s van IT willen wellicht hun kennis inzetten voor een IT vraag van een stichting? Voor communicatie collega’s is er het jaarlijkse Pro Bono Communicatie event waar zij kun talent voor een stichting kunnen inzetten en zijn er teams die een dag in het groen de handen uit de mouwen willen steken? Bij diverse maatschappelijke organisaties is daar áltijd ruimte voor, samen met cliënten.
Tip 3️⃣
De ervaring leert dat samen ‘goed doen’ het altijd goed doet. Zet daarom de vrijwilligersactiviteit in als zinvol teamuitje. Maar eigenlijk het is zoveel meer dan dat. Corporate volunteering brengt jou ook veel. Zingeving, meer begrip, nieuwe inzichten en contacten en plezier. Vraag je collega’s persoonlijk om mee te doen aan een activiteit, dit werkt het beste. ‘Vrijwilligerswerk onder werktijd’ is ook vooral heel leuk! Daarnaast staat het ook goed op je CV.
Tip 4️⃣
Corporate volunteering is onder werktijd – de uren die je inzet voor een goed doel mag je onder werktijd doen. Maak collega’s daarvan bewust. En iets goeds doen, klein of groot, brengt niet alleen de ander veel, juist ook de medewerkers. Je werkt aan je vitaliteit, stapt even in een andere wereld, ontwikkelt skills en maakt misschien wel een transformerende ervaring mee.
Tip 5️⃣
Hoe concreter je een activiteit kunt maken, des te groter de kans dat mensen zich willen inzetten. Communiceer daarom duidelijk: op die dag zoeken we nog zoveel mensen om op deze locatie de wensen van ouderen in vervulling te laten gaan. Doe mee! Ook altijd een goed idee om vrijwilligerswerk concreet te maken; zet collega’s die al fan zijn van goeddoen in als ambassadeurs: met voorbeelden, foto’s, filmpjes en quotes van eerdere ervaringen. Hun enthousiasme werkt aanstekelijk! Zeker als er steun is vanuit leadership en management want goed voorbeeld doet goed volgen…
🧡 Doing good makes you happy
Wij denken graag met je mee en zetten onze jarenlange ervaring graag in. Samen maken we elke activiteit – of dat nu skillsbased is of een dag helpende handen zijn – impactvol, onvergetelijk en bovenal leuk. Wij zijn benieuwd wat jou verraste, wat jij leerde…
Bel, mail, app of chat met ons!
Doe je ook mee?
Via onze kalender maken wij het makkelijk om je in te zetten voor een goed doel waar jouw passie en talent ligt. Zelf bepalen wanneer, voor wie en hoe vaak je vrijwilligerswerk doet? Doe mee en start meteen!
👉🏽 Lees ook:
De 5 principes voor waardevol bedrijfsvrijwilligerswerk voor betrokken ondernemers.
Toolkit
Om goed doen eenvoudiger te maken ontwikkelde NOV de Good Busy toolkit. Het is onderdeel van het programma Good Busy en is gebaseerd op drie pijlers: actie: ‘ons bedrijf doet ook mee’, inspiratie: voorbeelden, webinars, uitwisseling en tenslotte kennis. Download hier de toolkit.