Uit het ED: Jan van Gijzel leest broer Rob de geschiedenisles
ONZE CORRESPONDENT GEERT VAN ELTEN
De familie Van Gijzel kan bijna een vaas vullen met zilveren tulpen, de prijs van de Eindhovense persclub. Die reikt jaarlijks een of meer tulpen uit aan mensen die voor de stad of regio een bijzondere betekenis hebben.
Vader Jan van Gijzel, journalist voor het Vrije Volk, was een van de eerste ontvangers. Gisteravond kregen zijn zonen Rob en Jan er beiden een van de zestig jaar oude Eindhovense Persclub. Ook architect Stefan de Bever en sociale actieclub Samen voor Eindhoven ontvingen een zilveren tulp. Daarmee staat de teller op 101. “Ik had een zilveren gloeilamp toepasselijker gevonden”, begon voormalig burgemeester Rob van Gijzel zijn dankwoord. “Dan ken je de Eindhovense geschiedenis niet!”, riep broer Jan. Hij refereerde aan de Tulpenrally die DAF jaarlijks organiseerde. Prijswinnaars werden met een zilveren tulp geëerd.
In 1975 waren er een paar over en die kwamen bij de persclub terecht. De eerste was voor Rinus Goossens, trainer van het naar de eredivisie gepromoveerde E.V.V. Eindhoven, aldus Jan van Gijzel.
Samen voor Eindhoven ontving de tulp voor het initiatief om werknemers van bedrijven zich een dag per jaar in laten te zetten voor sociale organisaties in de stad. “Eindhoven telt 70.000 werkenden. Als we daarvan twintig procent aan de slag krijgen, stel je eens voor!”, zei Anna-Geertje van Eert. De vierde tulp was voor architect Stefan de Bever, van de vierde generatie architecten. De dynastie heeft zijn stempel op de stad gedrukt met ontwerpen voor wijken als de Bennekel, Lakerlopen en Philipsdorp, naast markante gebouwen als Evoluon en het hoofdkantoor van de Rabobank.
Bekijk hier het interview met Anna-Geertje op Studio040
14e plaats FRITS TOP 50
Ook dit jaar hebben we weer een plekje gekregen bij in de FRITS TOP 50 van meest invloedrijke Eindhovenaren: “Esther Schoustra en Anna-Geertje trekken samen de Samen voor Eindhoven kar. Onvermoeibaar en charmant in hun acties ten behoeven van de maatschappelijke organisaties. Ze mobiliseren de kennis en kunde van bedrijven en hun medewerkers voor tal van maatschappelijke organisaties en noteerden onlangs de duizendste match.” Wijn zijn trots op deze woorden én nog trotser op alle betrokken bedrijven en de meer dan 1.000 bedrijfsvrijwilligers die zich samen met ons inzetten voor een mooier Eindhoven!